افزایش قدرت مغز با فلاوونوئیدها | تغذیه سالم

افزایش قدرت مغز با فلاوونوئیدها

واژه فلاوونوئید، نامی ترکیبی واسه رنگ دانه های گیاهیه که هم معنی کرومون به معنی رنگ هستش. این ترکیبات پلی فنولی تقریباً در تموم میوه ها و سبزیا، دانه ها و نوشیدنیایی مثل چای و قهوه فت و فراوون یافت می شن.

فلاوونوئیدها دارای اثرات قوی آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی هستن که دلیل کند شدن روند کاهش توانایی بدن در اثر افزایش سن می شن. مصرف مواد غذایی غنی از ترکیبات پلی فنل از جمله فلاوونوئیدها اثر زیادی در حفظ کارایی مغز، بهبود حافظه و افزایش توانایی یادگیری داره، از طرفی با بهبود سیگنال دهی عصبی در تشکیل حافظه هم نقش داره. این ترکیبات واسه اولین بار در سال ۱۹۳۰ به وسیله دانشمند مجارستانی بنام آلبرت فون زنت گیورگی شناسایی و معرفی شدن. پس از اون شناسایی فلاوونوئیدها در مواد غذایی جور واجور رواج یافت.

در گذشته تصور می شد که فلاوونوئیدها ویتامین هستن، به خاطر همین اسامی ویتامین P و ویتامین C2 به اونا گفته شد. الان بیشتر از ۴۰۰۰ واریته از فلاوونوئیدها شناسایی شده که خیلی از اونا مسئول رنگ جذاب گلا، میوه ها و برگا هستن.

 

محتوای فلاوونوئیدی غذاهای جور واجور به صورت جدا شده از هم گروه های اصلی

منابع غذایی عادی                                                                    زیرگروه فلاوونوئیدها

خونواده توتا به رنگ قرمز، آبی و بنفش، انگور قرمز و بنفش           آنتوسیانیدینا

چای(مخصوصا چای سبز و سفید)، انگور، توتا، شکلات و سیب        فلاوانولا

مرکبات مثل پرتقال، گریپ فروت و لیمو و آب میوه های تازه              فلاونونا

پیاز زرد، پیازچه، کلم پیچ، کلم بروکلی، توتا و سیب                       فلاونولا

جعفری، کرفس، آویشن و فلفلای تند                                          فلاونا

دانه ها و اجناس سویا، حبوبات                                                     ایزوفلاونا

 

نقش فلاوونوئیدها در یادگیری و حافظه

فلاوونوئیدها دلیل بهبود خون رسانی به مغز شده و در افزایش حافظه و توانایی یادگیری نقش دارن. با وجود اینکه غذاهای شامل فلاوونوئیدها از دید ترکیب شیمیایی و مقدار کالری متفاوت هستن، به دلیل شامل بالای فلاوونوئیدی، کارکرد مشابهی در بدن دارن. از عملکردای احتمالی اثرات فلاوونوئیدها در کارکرد مغزی، رابطه اونا با پروسهای موثر در باقی موندن سلول، فرق و تشکیل حافظه هستش. ایزوفلاونای موجود در سویا، فلاونولای موجود در چای و کاکائو و آنتوسیانینای موجود در خونواده توتا و آب انگور قرمز از زیرگروهای اصلی موثر در حفظ سلامت مغز هستن.

فلاوونوئیدها دلیل بهبود خون رسانی به مغز شده و در افزایش حافظه و توانایی یادگیری نقش دارن

کارکرد کارکرد ترکیبات فلاوونوئیدی یاد شده در مغز به دلیل ساختار شیمیایی جور واجور، فرق داره. مثلا ایزوفلاونا مشابه استروژن عمل می کنن، در حالی که آنتوسیانینا و فلاوانولا روی سیگنال دهی عصبی اثر می ذارن و از این روش در کنترل عملکردای مورفولوژیک موثر در تشکیل حافظه در هیپوکامپ و کورتکس مغز، نقش دارن و با فعال کردن آنزیمای موثر در این مسیرها در افزایش حافظه و توانایی یادگیری نقش دارن. از طرفی نقش فلاوونوئیدها روی حافظه، به اثرات اونا در حفظ ساختار سلولای مغز برمیگرده، با در نظر گرفتن این که ساختار سلولای مغز با افزایش سن از حالت طبیعی خود خارج می شه، رژیم غذایی غنی از فلاوونوئیدها به طور موثر از سرعت این روند کم می کنه.

 

فلاوونوئیدها و سلامت مغز

یکی از عوامل موثر در پیری، کاهش همیشگی توانایی بدن واسه حفاظت از خود در برابر التهاب و آسیب اکسیداتیوه. کارکرد مغز هم مانند هر ارگانی در بدن با افزایش سن کم میشه. رادیکالای آزاد تولید شده در اثر مصرف مقادیر بالای اکسیژن به وسیله مغز، دلیل وارد اومدن آسیبای برگشت ناپذیر به سلولای مغز می شن. با در نظر گرفتن اینکه سلولای مغزی قابل جانشین شدن با سلولای جدید نیستن، در اثر آسیبای وارده و از بین رفتن سلولای مغز، کارکرد مغز با گذشت زمان کم میشه. مشکل در کارکرد سلولای میکروگلیا که وظیفه حذف مواد زاید از سلولای عصبی رو رو دوش دارن، دلیل افزایش تجمع این مواد در سلولای مغزی می شه که با آسیب بیشتر به سلولای عصبی همراه س. از جمله روش هدف دارای مهم در حفظ سلامت مغزی، شناسایی ترکیبات غذایی با خاصیت حفاظت کننده از سلولای عصبی هستش. ترکیبات پلی فنولی موجود در میوه ها و سبزیا دارای اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستن که با شکستن چرخه استرس اکسیداتیو، دلیل حفظ سلامت و کاهش در کارکرد سلولای مغزی می شن.

واسه حفظ سلامت مغز خود توتا رو یادتون نره

ترکیبات فلاوونوئیدی موجود در توتا، در حذف ترکیبات سمی از سلولای مغزی نقش دارن. این سموم دلیل کاهش کارکرد مغزی و از دست دهی حافظه می شه. اجناس فریز شده توتا که در سالای گذشته وارد بازار مصرف شدن، منابع بسیار خوبی از فلاوونوئیدها هستن. هرچند گردو و توتا از منابع خوب این ترکیبات هستن، میوه ها و سبزیای دیگه هم شامل ترکیبات پلی فنولی هستن، مخصوصا اونایی که به رنگ قرمز تیره، نارنجی و آبی هستن. از بین سبزیا، پیاز، پیازچه و کلم بروکلی شامل مقادیر بالایی از فلاوونوئیدها هستن. در بین میوه ها منابع غنی شامل توتا، سیب و پرتقال هستن، مصرف یه لیوان آب پرتقال تازه در صبحونه دلیل افزایش کارایی مغز در طول روز می شه. آدمایی که در رژیم غذایی خود مقادیر بالایی میوه و سبزی استفاده می کنن، کمتر در خطر دچار شدن به فراموشی هستن. به کار گیری سیب تازه در برنامه غذایی روزانه دلیل بهبود کارکرد حافظه و حفظ سلامت مغز می شه.

 

کاهش خطر دچار شدن به پارکینسون با مصرف غذاهای غنی از فلاوونوئیدها

مریضی پارکینسون روند عصبی پیش رونده ایه که در اول با مشکل در حرکات ظاهر می شه، بعد بقیه عملکردهای مغز مثل خواب و حافظه دچار مشکل می شه. آدمایی که از رژیم غذایی غنی از فلاوونوئیدها پیروی می کنن، ۴۰ درصد کمتر در خطر دچار شدن به مریضی پارکینسون هستن. تحقیقات نشون میدن در آدمایی که مقادیر زیادی میوه های غنی از فلاوونوئیدها مثل توت قرمز، توت فرنگی و سیب مصرف می کنن، خطر دچار شدن به پارکینسون به طور زیادی کم میشه. آنتوسیانینا از جمله ترکیبات فلاوونوئیدی موثر در کاهش آسیبای وارده به سلولای مغزی هستن. خونواده توتا که غنی از آنتوسیانینا هستن، با کم شدن خطر دچار شدن به پارکینسون در ارتباطه. تحقیقات نشون دهنده اینه که مصرف دست کم یه سهم از خونواده توتا در روز، خطر دچار شدن به پارکینسون رو تا ۲۵ درصد کم می کنه.

 

اثرات فلاوونوئیدها در بهبود روحیه و سلامت روان

در بیشتر فرهنگای جور واجور دنیا، از چای به عنوان نوشیدنی مناسب واسه حفظ سلامت بدن و کاهنده فشار روانی به وجود اومده به وسیله استرسای روزمره زندگی، یاد می شه. هرچند به طور طبیعی چای شامل کافئینه، ولی همه خواص نامبرده رو نمیشه به کافئین موجود تو یه لیوان چای نسبت داد. بقیه ترکیبات موجود در چای اثرات مهمی در بهبود روحیه دارن.

 تحقیقات نشون میدن در آدمایی که مقادیر زیادی میوه های غنی از فلاوونوئیدها مثل توت قرمز، توت فرنگی و سیب مصرف می کنن، خطر دچار شدن به پارکینسون به طور زیادی کم میشه

تانین که ترکیب فلاوونوئیدی موجود در چای هستش، علائم روانی به وجود اومده به وسیله آرامش رو در مغز زیاد می کنه، دلیل کاهش ضربان قلب در فعالیتای شدید بدنی و ذهنی شده، اندازه ایمونوگلوبولینای بزاقی رو که در شرایط استرس تولید می شن، کم می کنه. ترکیبات فلاوونوئیدی از جمله کاتچینا، در مغز مشابه ترکیبات موثر در ایجاد آرامش و مقابله کننده با هیجان (مثل گابا آمینو بوتیریک اسید) عمل می کنن. با در نظر گرفتن اثرات ترکیبات فلاوونوئیدی مثل تانین روی بهبود روحیه و کاهش فشار به وجود اومده به وسیله استرس، انتظار میره که منابع غذایی شامل این ترکیبات دارای خاصیت ضدافسردگی باشن.

 

رعایت میونه روی در مصرف فلاوونوئیدها

فلاوونوئیدها روی وسعت بزرگی از کارکردهای بدن در سطوح بافتی، سلولی و مولکولی اثر می ذارن. مثل هر ماده غذایی دیگه رعایت میونه روی در مقادیر مصرفی فلاوونوئیدها خیلی خیلی مهمه. بعضی از ترکیبات فلاوونوئیدی از جمله کوئرسیتین، در مقادیر بالا به عنوان پرواکسیدان عمل می کنن که عکس خاصیت آنتی اکسیدانی این مواد در مقادیر پایین تره. غلظتای بالای بعضی از ترکیبات فلاوونوئیدی با افزایش آسیب اکسیداتیو به DNA سلولی، خطر دچار شدن به شکلای جور واجور سرطان رو زیاد می کنه. مصرف غذاهای غنی شده با ترکیبات پلی فنولی واسه کودکان و زنان باردار پیشنهاد نمی شه. دریافت ترکیبات فلاوونوئیدی با به کار گیری مکملای غذایی باید با مشورت متخصص تغذیه و در مقادیر متعادل انجام بشه. پیروی از رژیم غذایی مناسب با مقادیر متعادل ترکیبات فلاوونوئیدی که از منابع طبیعی تأمین می شن، جهت جلوگیری از اثرات سوء احتمالی مصرف مکملای غذایی ترکیبات پلی فنولی پیشنهاد می شه.


منبع : tebyan.net

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *