افزایش مبتلایان به فشار خون بالا | چالش جدی در برابر سلامت جهانی | بیماری

: افزایش مبتلایان به فشار خون بالا ، رقابت جدی در برابر سلامت جهانی

: مجله علمی ایران : یه مطالعه بین المللی جدید نشون میده تعداد آدمایی که در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برن، رو به زیاد شدنه و در نتیجه، مرگ و میر به وجود اومده به وسیله این آسیب هم زیاد شده.

به گزارش مدیکال ساینس، بررسی وضعیت سلامت حدود ۹ میلیون نفر در سراسر جهان نشون میده بین سالای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میلادی اندازه دچار شدن به مریضی فشار خون زیاد شده. واسه این منظور محققان همه با هم ۸۴۴ تحقیق علمی رو که در بازه وقتی نامبرده در ۱۵۴ کشور انجام شده، مطالعه و بررسی کردن.

این تحقیقات که به سرپرستی کریستوفر موری از دانشگاه واشنگتن انجام شد، عوامل موثر اصلی در افزایش فشار خون رو شامل رژیم غذایی ناسالم، عاقبتای شهرنشینی در کشورای در حال پیشرفت از جمله کم تحرکی و پیر شدن جمعیت جهان که فشار خون از یافته های اون هستش، شمرد.

براساس این تحقیقات، بیشتر از ۵۰ درصد مبتلایان به فشار خون ساکن پنج کشور آمریکا، چین، روسیه، هند و اندونزی هستن.

فشار خون آسیب ایه که تقریبا از هر سه فرد بزرگسال، یه تن به اون مبتلاست و عامل اصلی بیماریای قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و مشکلات چشمی حساب می شه.

فشار خون نیروییه که به وسیله جریان خون به دیواره رگا وارد می شه تا خون در سراسر رگا و بدن جریان یابد. اگه این نیرو زیاد شه و در طول زمان ثابت بمونه، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شه. کنترل فشار خون فرآینده پیچیده ای نیس و خیلی راحت میشه با دوری از مواد غذایی و عوامل تحریک کننده بر اون مسلط شد.

چند عامل افزایش دهنده فشار خون به توضیح زیره:

– غذاهای کنسروی، آماده و فرآوری شده

این غذاها شامل مقادیر قابل توجه ای نمک، مواد نگهدارنده و ادویه هستن و دلیل افزیش فشار خون می شن. نمک این غذاها زیادتر از اندازه مجازه.

– شکلای جور واجور شیرینی و کیک

کیک و شیرینی منبع شکر و چربیای اشباعه که علاوه بر زیاد شدن وزن، یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون حساب می شه.

– رب و سس گوجه فرنگی کنسرو شده

رب و سس گوجه فرنگی کنسرو شده شامل مقادیر بالای نمکه و به کار گیری اون واسه بیماران گرفتار به فشار خون اصلا پیشنهاد نمی شه.

مشروبات الکلی

مشروبات الکلی یکی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون و آسیب به سیستم قلب و عروق است.

– لبنیات پرچرب

غذاهای چرب

– شور و ترشیای پرنمک

گوشت قرمز

پیشنهادایی واسه کاهش فشار خون:

– اندازه نمک در وعده های غذایی رو کم کنین

– وزن خود رو کم کنین

– به طور مرتب ورزش کنین

– از مواد معدنی به درد بخور مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنین

سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پر رنگ، بادام، گوجه فرنگی، شکلای جور واجور کلم و قارچ شامل این مواد معدنی به درد بخور هستن

– از مصرف دخانیات دوری کنین

– در برابر دود سیگار قرار نگیرید

– از استرس و تنش دوری کنین

– روزانه دست کم هشت لیوان آب بخورین

– فشار خون خود رو به صورت روزانه بررسی کنین

مصرف کافئین رو به کمترین حد ممکن کم کنین

– از غذاهای گیاهی استفاده کنین

– شکلات تیره و کم شیرین بخورین

خواب کافی داشته باشه

 

.

منبع :

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *