افزایش متابولیسم بدن با این خوراکی ها | تغذیه سالم

افزایش متابولیسم بدن با این خوراکیا

افزایش متابولیسم بدن با این خوراکیا 

بعضی از غذاها می تونن متابولیسم بدن رو زیاد کنن تا دلیلی باشن واسه لاغری و آب شدن چربی شکم. افزایش متابولیسم بدن یکی از راه های موثر لاغریه. معمولا سرعت سوخت و ساز بدن هر فردی با دیگری فرق داره. انجام ورزش، خواب کافی، نوشیدن آب به اندازه کافی مهم ترین عواملی هستن

که به بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنن. البته میشه متابولیسم بدن رو با درست غذا خوردن هم بالا برد. پس پارس ناز لیستی از غذاهایی که سرعت سوخت و ساز بدن رو تقویت می کنن معرفی کرده. 

فلفل تند

تحقیقات نشون داده که خوردن فلفل تند ۲۵ درصد سرعت متابولیسم بدن رو بالا می بره. فلفلا شامل ماده ای به نام کپسایسین هستن که باعث تعریق بدن می شه. این ماده گیرنده های درد رو در بدن تحریک می کنه، گردش خون و سرعت متابولیسم بدن رو بالا می بره و باعث می شه بدن سریع تر چربی بسوزونه.

غلات کامل: بلغور جو و برنج قهوه ای

بروکلی

شاید کلم بروکلی سبزی مورد علاقه شما نباشه اما این سبزی منبع کلسیمه و می تونه متابولیسم بدن رو بالا ببره. این سبزی علاوه بر کلسیم پر از ویتامینا C، K و A هم هستش. تنها یه وعده بروکلی مقدار زیادی فولات، فیبرهای رژیمی و شکلای جور واجور آنتی اکسیدان های لازم بدن رو جفت و جور می کنه. بروکلی یکی از غذاهای سم زداه که می تونین به برنامه های غذایی خود اضافه کنین.

سوپ

در خیلی از تحقیقات ثابت شده که خوردن سوپ باعث نبود چاقی می شه. این غذا معمولا قبل از غذا سرو می شه چون باعث می شه میل به غذای اصلی کمتر شه. در یکی از تحقیقات دانشگاه پن استیت نشون دادن که ترکیب مایع و جامد در سوپا باعث کاهش اشتها می شه. پس مصرف غذا کمتر می شه و چربیای بدن سریع تر می سوزن.

قهوه و چای سبز

خیلی از تحقیقات نشون دادن که قهوه و چای سبز هم سرعت متابولیسم بدن رو بالا می برن و هم از نظر سلامتی به درد بخور هستن. این نوشیدنیا پر از آنتی اکسیدان هستن، سطح قند خون رو کاهش میدن، به سوزوندن چربی کمک می کنن و سلولیتا رو کاهش میدن.

سیب و گلابی

سیب و گلابی بهترین همراهان در راه کاهش وزن هستن. چون هم کالری کمی دارن و هم به بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنن. این مسئله در دانشگاه ایالتی ریو دجانیرو ثابت شده که زنائی که روزانه ۳ عدد سیب یا گلابی موچک می خورن بیشتر از بقیه وزن کم می کنن.

ادویه جات

ادویه جاتی چون فلفل مشکی، دانه های خردل، پودر سیر و زنجبیل سرعت متابولیسم بدن رو بالا نگه می دارن. ثابت شده کسائی که در غذای خود ادویه جات مصرف می کنن ۱۰۰۰ کالری بیشتر از بقیه می سوزونن.

مرکبات

مرکباتی چون پرتقال، گریپ فروت و لیمو به سوزوندن چربی و بالا بردن سرعت متابولیسم بدن کمک می کنن. علاوه بر این مرکبات به دلیل دارا بودن ویتامین C سطح انسولین خون رو ثابت می کنن.

غذاهای پر از کلسیم

اگه می خواین سرعت متابولیسم بدن رو زیاد کنین باید غذاهای کلسیم دار استفاده کنین. تحقیقات دانشگاه تنسی ثابت کرده کسائی که بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم در روز مصرف می کنن نسبت به کسائی که کلسیم کمتری مصرف می کنن ۲ برابر بیشتر وزن کم می کنن.

اسیدهای چرب اومگا۳

اسیدهای چرب اومگا۳ در درجه اول در ماهی پیدا میشه. اما در گردو، تخمه، بذر کتون و روغن شاهدانه هم یافت می شن. این غذاها سرعت متابولیسم رو بالا می برن چون تولید هورمونی به نام لپتین (این هورمون باعث کاهش سرعت متابولیسم می شه) رو کاهش میدن.

تحقیقاتی که در دانشگاه مایو انجام شده نشون داده قبیله های آفریقایی که در وعده های غذایی خود بیشتر ماهی مصرف می کنن سطح لپتین اونا ۵ برابر کمتر از کسانیه که کمتر در وعده های غذایی خود ماهی و غذاهای پر از اومگا۳ مصرف می کنن.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *