“افزایش متابولیسم بدن با رعایت این نکات | تغذیه سالم”

افزایش متابولیسم بدن با رعایت این نکات

اگه بخوایم تعریفی کامل از متابولیسم داشته باشیم به این جوره که متابولیسم درواقع نشون دهنده اندازه سوخت وساز بدن شما هستش، البته باید گفت که متابولیسم و اندازه سوخت وساز بدن هر شخصی مخصوص همون شخصه بدین گونه که اگه متابولیسم بدن شخصی از شخص ثانی بیشتر باشه در حالت استراحت و دیگه فعالیتای موازی ، شخص با متابولیسم بالاتر دارای مصرف انرژی بیشتری نسبت به فرد ثانیه درنتیجه اندازه چربی کمتری در بدن خود ذخیره نگه می داره، حال داشتن متابولیسم ناجور دلیلی بر نگرانی نیس چون این موضوع با یه سری فعالیتا تحت تاثیر قرار میگیره و نتیجه بر افزایش سوخت وساز بدن می شه، که هدف از  بخشی از این مقاله هم بررسی همین موضوعه.

۱- تمرینات استقامتی انجام بدین

یکی از راه های افزایش سوخت وساز بدن آدم انجام فعالیتای ورزشی استقامتیه، چون این فعالیتا باعث پارگیای سطوح ماهیچه ای می شه و واسه بازسازی این سطوح ماهیچه ای بدن نیاز به سوختن کالری داره تا بتونه این پارگیا رو بهتر کنه، پس تا تونید به اصطلاح به وزنا و میله ها حمله ور شید.

۲- بیشتر جنب و جوش داشته باشین

بیشتر افراد فکر می کنن که فقطً با رفتن به باشگاه های ورزشی می تونن سوخت وساز بدن خود رو زیاد کنن درصورتی که واقعیت چیز دیگه ایه چون هر شخص به صورت میانگین بین ۳ تا ۵ ساعت در هفته به باشگاه میره، و بقیه روز خود رو در مکانای دیگه مثل محل کار و محل زندگی خود می گذرونه.

پس اگه می خواین سوخت وساز بدن خود رو زیاد کنین باید تا جای ممکن جنب و جوش داشته باشین مثلاً اگه تو یه اداره کار پشت میزی داشته باشین بهترین کار ممکن اینه که یا پیاده سر کار برید و یا اینکه ماشین خود رو در دورترین نقطه پارکینگ پارک کنین تا فاصله بیشتری رو بتونین پیاده روی کنین و در محل کار خود هم تا جای ممکن مثلاً بعد از هر ۱۵ دقیقه یه بار از سر جای خود بلند شید و مقداری راه برید و حرکات کششی انجام بدین چون همین کارا به ظاهر ساده در افزایش سوخت وساز بدن شما بسیار مؤثره.

۳- تا جای ممکن تنوع غذایی داشته باشین

تحقیقات ثابت کرده که متابولیسم بدن آدم با تنوع غذایی به دلیل داشتن شکلای جور واجور و اقسام مواد معدنی و چیزای دیگه ای به جز اینا بهتر جواب میده، و اینکه نداشتن تنوع غذایی برعکس عمل می کنه.

یه تحقیقات نشون داده که شهروندان ساکن آمریکای شمالی دارای تنوع غذایی کم در حدود ۲۰ نوع غذا هستن واسه همینه که اضافه وزن در اونا بسیار شایعه. پس واسه افزایش سوخت وساز بدن خود تنوع غذایی خود رو بالا ببرین.

۴- اندازه مصرف کالری و کربوهیدرات خود رو به صورت یهویی کاهش ندین

تحقیقات نشون میده که کاهش یهویی مصرف کربوهیدراتا و کالریا در مواد غذایی خود مطمئنا باعث به وجود آوردن یه جور کارکرد دفاعی در بدن شما می شه که نتیجه اون واقعا مقاومت بدن شما در برابر سوختن کالریای ذخیره شده در بدنه، چون بدن آدم از این هوشمندی برخورداره که در صورت کاهش شدید اندازه کالریای ورودی به بدن، خود مصرف اون کالریای باقی مونده رو انگار جیره بندی کنه تا با کمبود در آینده مواجه نشه و این مطلب به خودی خود باعث کاهش سوخت وساز بدن آدم می شه. پس پیشنهاد ما به شما دوستان اینه که به صورت کم کم از اندازه مصرف کالریای بدن خود کم کنین و هر چند وقت یه بار هم این رژیم غذایی خود رو ندیده بگیرین.

۵- تقلب کنین!

همونجوریکه در قسمت قبل بیان شد شما واسه اینکه بدن خود رو گول مالیده و به اون این جور القا کنین که اندازه مصرف کالری به بدن خود رو کاهش نداده اید باید به صورت دوره ای معمولاً هر ۵ یا ۷ روز یه بار به هر اندازه که دوست دارین کالری وارد بدن خود کنین چون با این کار متابولیسم بدن خود رو بازم در حالت ایده آل نگه می دارین بدون اینکه آسیبی به رژیم غذایی خود وارد کرده باشین و یا اینکه اضافه وزن پیدا کنین.

۶- به خود استراحت بدین

حال بعضی افراد هستن که با خوردن غذاهای پرکالری به صورت دوره ای تلاش در بالا نگه داشتن سوخت وساز بدن خود دارن ولی با گذشت زمان متوجه می شن که در این کار ناموفق بودن، که در این موقعیت پزشکان پیشنهاد می کنن که شما باید واسه تقریباً ۱ تا ۲ هفته رژیم غذایی خود رو به حالت تعلیق درآرین و به غذا خوردن طبیعی خود برگردین تا از این روش متابولیسم بدن شما دوبارهً به حالت مصرف بالا برگرده. ولی یادمون باشه که منظور از  عادات غذایی عادی مصرف بیش ازحد مواد غذایی نیس بلکه مصرف موردنیاز و کمی بیشتر بدنه که این اندازه واسه هر شخص با در نظر گرفتن ویژگیای فیزیکی اون فرق داره ولی به صورت میانگین نباید در دوره استراحت غذایی بیشتر از ۵۰۰ کالری اضافه در روز انرژی وارد بدن خود کنین.

۷- بیش ازحد به خود فشار نیارین

بدن آدم نشون داده که هروقت به هر طریقی مورد تهدید واقع شه انگار در برابر اون محدود کردن از خود مقاومت نشون میده و عملکردای دفاعی مخصوص به اون تهدید رو به خود میگیره، حال اگه آدم به صورت شدید ورزش کنه و این ورزش هم همراه با رژیم سخت غذایی باشه نتیجه این قضیه عکس العمل بدن در برابر این افزایش مصرف انرژی در بدن می شه و به صورت خودکار سوخت وساز بدن رو پایین می آورد.

واسه همینه که وقتی که ورزشکاران حرفه ای ورزش رو کنار می ذارن به دلیل پایین اومدن سوخت وساز بدنشون به سرعت چاق می شن و بدن اونا انرژیای واردشده رو به سرعت جذب می کنه، پس تا جای ممکن از انجام فعالیتای شدید ورزشی به بهونه لاغری و تناسب اندام و چیزای دیگه ای به جز اینا دوری کنین و انجام فعالیتای نامبرده رو زیر نظر دکتر و با راهنماییای اون انجام بدین چون وگرنه متابولیسم بدن شما دچار تغییر عادت می شه.

۸- آب بخورین

مصرف آب در بدن آدم باعث می شه که بدن آدم اندازه انرژی بیشتری رو آزاد کنه، چون آب این امکان رو به آدم میده که انرژی آزادشده رو دفع کنه بدون اینکه آسیبی به بدن آدم وارد شه، حال اگه می خواین که بدن شما دارای متابولیسم خوب و هم اینکه پوست زیبایی باشین تا جای ممکن آب بخورین. در قسمت قبل از مقاله خود راهکارهای تنظیم متابولیسم بدن خود رو بررسی کردیم حال واسه اینکه سوخت وساز بدن رو افزایش بدیم و اندازه بیشتری از چربیای خود رو بسوزونیم  چند راه حل به شما پیشنهاد می کنیم، البته در این قسمت از مقاله فرض بر اینه که شما دوستان تموم فعالیتای مربوط به سوختن چربیای بدن خود رو انجام می دین مثل انجام فعالیتای ورزشی و هوازی و چیزای دیگه ای به جز اینا.

جفت و جور و جمع آوری : گروه سلامت پرداد /

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه
  • با رعایت این نکات بوی عرق نمی گیرین;

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *